יום שבת, 7 בפברואר 2009

חשיפה בלעדית: הלל אפבלאום קורא למצביעי השמאל הדתי להצטרף לבית היהודי



מכתב שבו הלל אפבלאום קורא למצביעי השמאל הדתי להצטרף לבית היהודי:


שלום לך ידידי.

תשב בבקשה לפני שאתה ממשיך לקרוא. כי תכף אני מתכוון לבקש ממך להצביע ל'בית היהודי'.


לא, אני לא מתכוון למכור לך סיפורי מתינות ומרכז מדיני. צריך שיהיה ברור בלי כחל ושרק (תקרא לזה גילוי נאות) - מבחינה מדינית, הבית היהודי ממוקמת בימין.

כמו רוב חברנו הדתיים, הגיוני שגם הנציגים של הציונות הדתית יהיו בימין. לא ימין קיצוני, אבל בימין. כזה שלא מוכן לקבל עוד מדינה פלסטינית, החרבת ישובים או ירידה מהגולן. ובכל זאת אני מציע לך להצביע לבית היהודי.


לא כי זה הדבר ההגיוני מבחינתי (וזה הגיוני), אלא שזה הגיוני גם מבחינתך.
הבה נהיה מעשיים - סביר ביותר שהקואליציה הבאה תהיה קואליציית ימין-מרכז מדינית וישתתפו בה הליכוד, הבית היהודי, ש"ס, ישראל ביתנו, יהדות התורה ואולי גם האיחוד הלאומי. ככה שיש להניח שמבחינה מדינית, לא תמצא את מבוקשך בקואליציה.


אבל, וזה אבל גדול, האם רק הפן המדיני מטריד אותך ? אני מכיר אותך וזה לא כך. אתה מוטרד ממדיניותו הכלכלית של נתניהו והיית רוצה לראות יותר חמלה בממשלה. אתה מוטרד מההשתלטות החרדית על הרבנות שבאה לידי ביטוי לאחרונה בתחום השמיטה או הגיור, אתה מוטרד מגורלן של מסורבות הגט והיחס של דייני בתי הדין אליהן, אתה מוטרד מהפגיעה המתמשכת בחינוך הממ"ד אתה מוטרד מהחלשות אופייה היהודי של המדינה, אבל לא חושב שחקיקה דתית היא הדרך. אתה גם מוטרד מהבעיות הכלכליות של מוסדות החינוך המועדפים עליך, המכינות, המדרשות ועוד.


עכשיו בוא נחשוב יחד. מי בקואליציה הצפויה יכול לדאוג לכל אותם דברים המטרידים אותך ? נכון - הבית היהודי. אותם מפד"לניקים שבעבר נלחמו על תקציב הרווחה, חוקקו את חוק זכויות הנכה, התאמצו למנות לבתי הדין דיינים קשובים, נאבקו למען תקציבי תנועות הנוער, המדרשות, המכינות, השרות הלאומי. אותם אנשים, עכשיו בבית היהודי מבקשים ממך את הכוח להמשיך במלאכה הזו, כח להיות החזית המאבק על דמותה של המדינה.


שים לב, לא רק מספר המנדטים האבסולוטי קובע, אלא גם (ואולי בעיקר) היחס בין הציונות הדתית ובין החרדים. במצב זה - קולך חשוב מאד. אז נכון, תצטרך אולי לבלוע צפרדע מדינית קטנה, אבל האם לא אתה היית זה שטען לא פעם ולא פעמיים (טענה לא נכונה, כמו שאמרתי לך באותן פעם או פעמיים) שהמפד"ל מקריבה את הצדדים הדתיים והחברתיים לטובת עמדתה המדינית ומאבקה על ההתיישבות ?


עכשיו זה המבחן שלך - האם אתה מוכן להקריב את הנושאים החברתיים והדתיים בעבור עמדה מדינית יונית (שממילא כנראה לא תבוא לידי ביטוי משמעותי בממשלה) ?


האות שלנו היא ב ואני מצפה לקולך בקלפי.