יום שני, 9 בפברואר 2009

לא יודעים היכן להצביע, או תוהים איך להגיע לקלפי?, המדריך המלא לבוחר

הקלפיות ברחבי המדינה יפתחו מחר בבוקר 9,263 קלפיות, מתוכן 1,320 קלפיות נגישות לנכים, 194 קלפיות בבתי חולים ו 56 קלפיות בבתי הסוהר. ביישובים בהם למעלה מ-
350 תושבים הקלפיות ייפתחו בשעה 7.00 בבוקר וינעלו בשעה 22.00 בלילה. ביישובים קטנים יותר יפעלו הקלפיות מהשעה 8.00 בבוקר עד השעה 20.00 בלילה.

מרכזי מידע

מעבירים קלפיות לקראת הבחירות.
מעבירים קלפיות לקראת הבחירות. צילום: אי-פי
ועדת הבחירות המרכזית תפעיל מחר מרכז מידע שיפעל מהשעה 7.00 בבוקר עד השעה 22.00 בלילה ובו ניתן יהיה לקבל מידע בשש שפות היכן ממוקם הקלפי שבו כל אזרח אמור להצביע. מספרו של מוקד הטלפון בעברית 1-800-200-131.

המספר זהה גם בהפניה לשפות נוספות, פרט לספרה האחרונה. הטלפון למוקד בערבית מסתיים בספרה 2, ברוסית 3, אמהרית 4, אנגלית 5, ספרדית 6 ומענה ממוחשב 7. לרשות כבדי השמיעה עומד מכשיר פקס שמספרו מסתיים ב-130.

קלפיות לחיילים, אסירים וחולים

חיילים בשירות סדיר ומילואים רשאים להצביע בקלפי במקום מגוריהם או בקלפי צבאית בבסיסי צה"ל. חולים המאושפזים בבתי החולים ואנשי הצוות הרפואי המצויים בתורנות יוכלו להצביע ב- 194 קלפיות שיוצבו בכל בית חולים שבו למעלה מ- 50 מיטות. בחלק מבתי החולים יופעלו גם קלפיות ניידות שיעברו בין המחלקות. כ- 13,000 אסירים יוכלו להצביע ב- 56 קלפיות שיוצבו בבתי הסוהר.

תחבורה

קלפי בבחירות.
קלפי בבחירות. צילום: רויטרס
יום הבחירות הוכרז כשבתון. כל מקומות העבודה יהיו סגורים למעט שורה של מוסדות המעניקים שירות לציבור כמו תחבורה ציבורית, חנויות מזון, אמצעי תקשורת ושרותי קבורה. ועדת הבחירות המרכזית תפעיל מערך הסעות ארצי בקווי התחבורה הציבורית – באוטובוסים וברכבות - על חשבון המדינה עבור בוחרים שהקלפי שבה אמורים להצביע מרוחקת לפחות 20 ק"מ מתחום שטח השיפוט של הישוב בו הם מתגוררים.

כרטיס נסיעה ניתן לקבל כנגד הצעת תעודת זהות עם ספח שבו מצוינת כתובת המגורים והודעה לבוחר במשרדי ועדות הבחירות האזוריות, בסניפי הדואר או בקופות בתחנות האוטובוסים והרכבות המרכזיות.

פתק לבן

ועדת הבחירות המרכזית הדפיסה 7,000,00 פתקים עבור כל אחת מהרשימות המתמודדות בבחירות. במידה ובמגש מאחורי הפרגוד בקלפי חסר פתק הצבעה של אחת מ- 33 הרשימות המתמודדות ניתן לכתוב את הרשימה ואת כינויה על גבי פתק לבן הנמצא על מגש הפתקיות, כפי שמופיעה על כרזה מטעם ועדת הבחירות המרכזית התלויה על הקיר.

אין לקשקש על הפתקים, אין לכתוב עליהם דבר מלבד שם ואות הרשימה, ואין להכניס למעטפה יותר מפתק אחד. פתק לבן ריק נחשב לפתק פסול ואינו נחשב במניין הקולות. לכן הוא גם אינו יכול לשמש כפתק מחאה.

תוצאות הבחירות

תהליך ספירת הקולות יתחיל בלילה, מייד עם נעילת הקלפיות. כל ועדת קלפי תספור את הקולות בקלפי שלה ותעביר את התוצאות לועדת הבחירות המחוזית. שם ייבדקו אם הספירה נעשתה כראוי ותואמת את פרוטוקול ועדת הקלפי. לאחר הבדיקה יוזנו התוצאות למחשב המרכזי של מל"מ ובאמצעותו יועברו התוצאות ולועדת הבחירות המרכזית. תוצאות אמת ראשונות יחלו להתפרסם כבר סמוך לחצות.

תוצאות סופיות אך לא רשמיות יתפרסמו סמוך לשעה 5 בבוקר. התוצאות יהיו באחוזים ולא במנדטים כיוון שהספירה בשלב זה לא תכלול את מצביעי המעטפות הכפולות – חיילים, מצביעים בחו"ל, והצבעות בבתי סוהר ובבתי חולים. תהליך ספירת המעטפות הכפולות יתקיים בכנסת ויתחיל רק ביום רביעי.

תהליך הספירה כולו, כולל חישוב הסכמי העודפים בין הרשימות השונות, אמור להסתיים עד ליום חמישי, 12 בפברואר, בשעות אחר הצהריים או בשעות הערב המוקדמות. אז אמור יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, השופט אליעזר ריבלין, להכריז על התוצאות בפני נשיאות ועדת הבחירות.

הפרסום הרשמי של תוצאות הבחירות ברשומות יעשה ב- 25 לפברואר. יום קודם לכן, ב- 24 לפברואר, בשעה 16.00, תתכנס לראשונה מליאת הכנסת ה- 18 לישיבה חגיגית בה יושבעו 120 הח"כים. את הישיבה ינהל ותיק חברי הכנסת, ח"כ מיכאל איתן (ליכוד).

ביטחון

מכינים את הקלפיות
מכינים את הקלפיות צילום ארכיון: יהונתן שאול
לאור הפעילות הערה הצפויה ביום הבחירות, מבקש פיקוד העורף לרענן את ההנחיות במקרה של ירי רקטות: בהישמע אזעקה, קול נפץ, או צבע אדום יש להיכנס למרחב מוגן תוך פרק זמן הניתן על פי איזור השהייה.

יש לשהות במקום במשך חמש דקות. במבנים בהם מוצבות קלפיות, יסומנו מראש המרחבים המוגנים העומדים לרשות הציבור. פירוט זמני הכניסה למיגון והנחיות התנהגות לנמצאים בשטח פתוח ובכלי רכב, ניתן למצוא באתר האינטרנט של פיקוד העורף בכתובת: www.oref.org.il
ובמרכז המידע של פיקוד העורף בטלפון 1207.