יום שני, 9 בפברואר 2009

המתנחלים לא מתכוונים לשבת על הגדר גם בבחירות האלה

מועצת יש"ע והמועצות ינהלו ביום הבחירות חמ"ל, כדי להביא כל בעל זכות הצבעה בישובים למלא את חובתו, כולל הפעלת מערך טלפונים להבאת המצביעים

אולי לכן נזהרת מועצת יש"ע - שלפני 12 שנה, התייצבה בגלוי לצד נתניהו שהתמודד אז בבחירות אישיות מול שמעון פרס - ממעורבות בבחירות הללו, למעט קריאה פומבית לתושבים: "לא הצבעת? – הצבעת לשמאל". מועצת יש"ע והמועצות ינהלו ביום הבחירות חמ"ל, כדי להביא כל בעל זכות הצבעה בישובים למלא את חובתו, כולל הפעלת מערך טלפונים להבאת המצביעים. "אנחנו מניחים ש95% מהתושבים שיצביעו יצביעו עבור מפלגות המחנה הלאומי", אומר יו"ר המועצה דני דיין, "וזה בהחלט מספק אותנו. לא נגיד לאף אחד למי להצביע. אבל נדחוק בו לצאת מהבית ולהצביע".
החשש הגלוי של ראשי המועצות הוא מפני אדישות. מסתבר שגם הרחוב של המתנחלים מנומנם. על הרקע הזה פורסמו עוד בשבוע שעבר ראשי מועצות ורבנים קריאות פומביות לציבור לממש את זכותם הדמוקרטית. רבני בנימין למשל הפיצו איגרת לתושב ובה כתבו, כי "האכזבות מניסיונות קודמים של השפעה בעם, שהולידו את ההרגשה המובנת אך המסוכנת ש'המצביע אינו משפיע', אסור שינסכו בנו אדישות או ייאוש". הרבנים סבורים , כי מי שמוותר על הצבעתו , "נותן במו ידיו כוח נוסף לכוחות הרסניים לחזק את השפעתם".
גם ראש המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה, הפיץ איגרת בין תושביו שבה הוא מפציר בהם "לבוא ולהצביע, לא חשוב לאיזו ממפלגות המחנה הלאומי". מסיקה מתייחס באיגרת שלו לתופעת ההחרמה של הבחירות הקודמות מצד מגורשי גוש קטיף וחלק קטן מהציבור ביש"ע , בעקבות ההתנתקות והרס גוש קטיף וישובי צפון השומרון: "לאחר הגירוש הנורא, עלו תהיות אצל רבים וטובים מאיתנו, האם יש טעם להמשיך ול'שחק' במגרש הדמוקרטי, ואכן בבחירות הקודמות ב – 2006, רבים מתוכנו , בהתיישבות ומחוצה לה בחרו 'לשבת על הגדר', לא להצביע ולא להשפיע, "אבל כפי שנוכחנו פעם אחר פעם – צומת ההכרעה המרכזי ביותר ממוקם בכנסת – שם מוכרע בסופו של דבר המאבק על ארץ ישראל".
שאול גולדשטיין, ראש המועצה של ישובי גוש עציון חש אף הוא באדישות הציבור. "למרות האמירות – 'אין הבדל בין כולם. כל הפוליטיקאים אותו דבר', גולדשטיין אומר לתושבים, שהוא "מרגיש היטב את ההבדל: "אין דומה ממשלת ימין לממשלת שמאל. לא בהחלטות הגדולות ולא בהנחיות ה'קטנות'. "חלק מן הקפאון בבנייה בגוש עציון נובע מהחלטות של הדרג המדיני, והחלק השני הוא פועל יוצא של 'רוח המפקד'. צריך להצביע לימין, וכל אחד יבחר לעצמו עם מי הוא מזדהה ולמי הוא מאמין".
שני שינויים מרכזיים צפויים כנראה הפעם בדפוסי ההצבעה של המתנחלים: הראשון נובע מהתמורות הדמוגרפיות שעברה אוכלוסיית יש"ע בשנים האחרונות: הגידול העצום במספרם של החרדים, שבאים לגור בתחומי הישובים העירוניים הגדולים: בית"ר עלית ומודיעין עלית, והשני: העובדה שגם לכתומים הרדיקליים ביותר , שנתנו גט למדינה בעקבות ההתנתקות , יש הפעם לכאורה כתובת להצבעה: האיחוד הלאומי, שלמעשה הכשיר והלבין את מפלגת חזית יהודית, ושילב את אחד מנציגיה, מיכאל בן ארי, במקום שסקרים רבים, מחשיבים אותו לריאלי. בן ארי, מס' 4 ב'איחוד הלאומי', עשוי להיות ממשיכו של מאיר כהנא שהיה ח"כ בכנסת ה – 11, לאחר 25 שנה, שבהם נעדרה נציגות של 'כ"ך' מכנסת ישראל.